Case
Under alla mina uppdrag har jag fått utmaningar som alla haft unika förutsättningar. Resultaten har haft olika fokus men det optimeras och skapas nästan alltid kreativa lösningar och effektiviserande processer. Här kan ni dra nytta av alla de olika branscher och segment som jag verkat inom, från fokus på e-handel till strukturera en hel avdelning.
Jag har hjälpt några av de största företagen i Sverige inom sina branscher.
Låter inte det bra? Jo, det är det också, facit på sätt och vis. Från områden som e-handel, marknadsföring, kundresor, affärsutveckling till produktlanseringar. En kontakt – mycket kunskap.
Några utvalda uppdrag
Sesol
I en tillväxtresa behövdes en insats för att skapa optimala effekter som skapade utrymme för att fortsätta ta andelar på marknaden. Fredriks uppdrag bestod av flera olika delar med fokus att skapa bättre effekt över alla områden. Fredrik agerade mentor åt marknadschefen och utmanade för förbättrad struktur och utgångspunkter. I det ingick även att se över hur marknadsorganisationen är uppbyggd och fungerar. Med fokus på optimering och avancering kunde en centralt styrd avdelning formas med olika specialinriktade roller. Fredrik var även projektledare inom flera projekt som berörde strategier inom varumärke, affär och digitala lösningar. Till exempel för lansering av två nya verksamheter inom koncernen där allt skapades från scratch, från visuell identitet till plattform för webb mm.
Fredrik implementerade ett mer kundorienterat fokus där en djupdykning sker kring vem som är kunden, vilken information som efterfrågas och när/var/hur kontakt sker i kundresan. Det gav möjligheten att arbeta mer proaktivt än reaktivt, vilket är en stor fördel på en relativt ny marknad.
Husqvarna
Fredrik hade i uppdrag att arbeta med Husqvarnas globala digitala marknadsavdelning som fungerar som en stödfunktion för alla affärsområden. Fredrik var projektledare för flertalet projekt där han ansvarade för att anpassa strategier till olika regioner och förbättra olika digitala funktioner samt driva flera projekt inom webb och konfigurationer. Som strateg, specialist, produktägare och bollplank hade Fredrik rollen att samarbeta med olika avdelningar och upprätthålla kontakter både internt och externt. Stort fokus var på kundnytta och säkerställa en bra kundresa och möjliggöra datadrivna analyser.
I uppdraget ingick även globala produktlanseringar med tillhörande kategorisidor för lokala marknadsanpassningar. Fredrik arbetade även mot Husqvarnas utvecklingsavdelning för IT där olika krav skapades ut för att förbättra webb, stärka varumärket och öka sannolikhet för köp, antingen via egen webbshop eller för Husqvarnas återförsäljare.
Nordmount
Hur går man från ett tomt blad till en av de mest spännande aktörerna i branschen?
När Fredrik inledde sitt uppdrag som interim marknadschef skulle verksamheten precis starta upp från scratch. Fredrik satte upp allt från visuell identitet, positionering i branschen, strategier kring digital närvaro samt webb och sociala kanaler. Fredrik formade en grund som gjorde att kunden kunde jobba tryggt framåt och där man blev en aktör i branschen att räkna med. Fredrik jobbade tillsammans med ledningen och satte upp olika processer för olika områden för att hjälpa organisationen att utveckla sin verksamhet. Fredrik var även projektledare inom ett projekt där det skapades upp en konfigurator som kunder kan använda för att beräkna sina projekt och på så sätt säkra sin kundbas och få djupare insikter om hur kunderna arbetade.
Brenderup Group
Fredriks uppdrag var att globalt leda marknadsteamet för Brenderup Group och utmana ramarna för marknadsplanen, både strategiskt och operativt för alla regioner inom gruppen. Målet var att optimera och synkronisera verksamheten för att säkerställa bra närvaro och stärka varumärkena inom koncernen. Framförallt den digitala närvaron.
Han förändrade även strukturen på marknadsavdelningen och tydliggjorde ansvarsområden och ägandeskap inom teamet för att leverera snabbare och bättre resultat. Fredrik arbetade även med att optimera den befintliga webbplatsen och skapa kundkategorisidor för att underlätta produktval och öka sannolikheten till köp.
Loadly
Hur formar man om något befintligt och hittar en unik position på marknaden?
Den utmaning ställdes jag inför när Sekraft stod inför utmaningar och det var dags att ta nästa steg. Jag drev projektet från start till mål och satte den strategiska grunden för vilken position företaget skulle ta på marknaden. Ett helt nytt varumärke skapades, Loadly. Med en ny visuell identitet formades även ny webb med e-handel för att ge fokus på en optimal kundresa. För att följa sin expansion och statistik skapades en ny arbetsprocess för uppföljning och analys.
Mont Blanc
Företaget stod inför olika utmaningar när Fredrik fick uppdraget. Något nytt behövdes skapas både strategiskt och operativt, och det globalt. Målet var att lyfta och optimera varumärket och på så sätt stärka marknadspositionen. I samband med en stor produktlansering som skulle revolutionerade marknaden uppdaterades hela den grafiska profilen med nytt manér och uttryck. Det formades även ett nytt POS-material för att attrahera kundsegmentet på annat sätt än tidigare med fokus på områden som var viktigt för målgrupperna.
Fredrik arbetade även med att optimera den befintliga webbplatsen och skapa kundkategorisidor för att underlätta produktval och öka sannolikheten till köp.
Nyfiken på vad jag kan göra för er?
Vårt första steg är att vi tar ett möte. Vad behöver ni hjälp med och hur ska vi göra det? Sedan tittar vi på hur vi kan optimera resultat och effekt.